Årsberetning 2017
1. Forord
Tipsungdomsnævnet afgiver herved sin beretning om Nævnets virksomhed i 2017.
Tipsungdomsnævnet blev oprettet for 23 år siden som følge af kritik af Dansk Ungdoms Fællesråds administration af tips- og lottomidlerne, idet det blev godtgjort, at kunstigt opskruede medlemstal i flere tilfælde havde ført til uberettigede høje tilskud til nogle organisationer.
Ved en ændring af Tips og lottoloven i 1995 blev der nedsat et uafhængigt nævn, Tipsungdomsnævnet, der blev tillagt en række selvstændige beføjelser, blandt andet:
at udstede retningslinjer for midlernes fordeling,
at påse at retningslinjerne overholdes,
at godkende budget og regnskab for midlerne til Dansk Ungdoms Fællesråd, og
at behandle klager over Dansk Ungdoms Fællesråds afgørelser.
Ved en ændring af Tips- og Lottoloven i 2003 blev det bestemt, at tipsmidlerne til ungdomsformål skulle fordeles af Dansk Ungdoms Fællesråd efter regler fastsat af Dansk Ungdoms Fællesråd og godkendt af Tipsungdomsnævnet.
Tipsungdomsnævnet er det eneste nævn af sin art. Tilsynet med fordelingen og anvendelsen af tipsmidlerne samt behandling af klagesager uden for ungdomsområdet varetages af styrelser inden for de pågældende ministerområder. Tipsungdomsnævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Folketinget vedtog i 2010 en lovpakke om delvis liberalisering af spillemarkedet med henblik på ikrafttræden 1. januar 2011. Lovens ikrafttræden blev dog udsat på grund af en statsstøttesag ved Europakommissionen om forskel i afgiftssatserne mellem visse fysiske spil og online spil. Imidlertid afgjorde Kommissionen, at der ikke var tale om ulovlig statsstøtte, hvorfor loven med nogen forsinkelse trådte i kraft 1. januar 2012.
1. januar 2012 blev lovgivningen om spil i Danmark samlet i Udlodningsloven, lov nr. 696 af 25. maj 2010, i Spilleafgiftsloven, lov nr. 698 af 25. maj 2010 og i Spilleloven, lov nr. 848 af 1. juli 2010. Ved lovændring, lov nr. 1528 af 27. december 2014, blev gennemført en politisk aftale indgået i maj 2014, der bl.a. medførte, at udlodningen af midler til støtte af ungdomsformål blev flyttet fra Undervisningsministeriet til Kulturministeriet. Udlovningsloven med ændringer er ultimo 2017 blevet opdateret ved lov nr. 1532 af 19/12/2017 om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri.
Tipsmidlerne – det vil sige overskuddet i Danske Spil A/S og udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S – fordeles i henhold til Udlodningslovens § 4, idet 145,8 mio. kr. gives til Dansk Ungdoms Fællesråd, der fordeler midlerne, jf. lovens § 5.
Tipsungdomsnævnet er løbende blevet holdt orienteret om Dansk Ungdoms Fællesråds arbejde med udarbejdelse af en ny tilskudsbekendtgørelse, som er blevet vedtaget og godkendt af Tipsungdomsnævnet i foråret 2016.
Tipsungdomsnævnet skal i henhold til Udlodningsloven § 5, stk. 5, bestå af et juridisk uddannet medlem, et medlem der er godkendt revisor og et ungdomssagkyndigt medlem. Medlemmerne beskikkes for en fireårig periode ad gangen og sammenlagt højst for otte år, jf. § 5, stk. 6. Kulturministeren udpeger Tipsungdomsnævnets formand blandt de tre medlemmer.
Kulturministeren udpegede i februar 2017 professor Linda Nielsen som formand for en periode af fire år gældende frem til 31. januar 2021.
Kulturministeren udpegede i 2011 Niels Thorning Villadsen (godkendt revisor) som nævnsmedlem. Beskikkelsen er i marts 2015 blevet forlænget frem til 31. marts 2019, hvorefter genbeskikkelse ikke kan ske.
Kulturministeren udpegede i 2012 Kurt Willumsen (ungdomssagkyndig) som nævnsmedlem. Beskikkelsen blev i februar 2017 forlænget frem til 31. marts 2020, hvorefter genbeskikkelse ikke kan ske.
Tipsungdomsnævnets sekretariatsvirksomhed er siden 2006 blevet varetaget af DLA Piper Denmark Advokatpartnerselskab (tidligere Lett Advokatpartnerselskab). Den nuværende aftale er udløbet, men forlænget ved tillæg til udløb ultimo marts 2018. Udbud af sekretariatsfunktionen vil blive gennemført i 2018.
2. Tipsungdomsnævnets virksomhed
Tipsungdomsnævnet er nedsat i henhold til Udlodningsloven, lov nr. 1532 af 19/12/2017 om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri. Tipsungdomsnævnets virksomhed er ligeledes reguleret i Udlodningsloven, jf. § 5. Loven er optrykt som bilag.
Tipsungdomsnævnets virksomhed reguleres endvidere af en forretningsorden. Forretningsordenen er medtaget som bilag.
I 2017 har der i Tipsungdomsnævnet været afholdt i alt fem møder, hvoraf et blev afholdt som telefonmøde. Efter mødet i august 2017 deltog Tipsungdomsnævnets medlemmer i en studietur i Lejre arrangeret af Dansk Ungdoms Fællesråd, hvor nævnet fik mulighed for at møde repræsentanter for Dansk Ungdoms Fællesråd. Endvidere har Tipsungdomsnævnet afholdt fællesmøde med Kulturstyrelsen og Dansk Ungdoms Fællesråd.
Tipsungdomsnævnet har i 2017 opdateret og tilpasset hjemmesiden www.tipsungdomsnaevnet.dk, således at denne er ajourført digitalt, ligesom indholdet på hjemmesiden er udvidet.
Arbejdet med denne årsberetning er færdiggjort ultimo medio marts 2018.
3. Bekendtgørelse nr. 495 af 29. maj 2016 om ydelse af driftstilskud til landsdækkende børne og ungdomsorganisationer samt retningslinjer for initiativstøtte
Dansk Ungdoms Fællesråd yder i henhold til tilskudsbekendtgørelsen tilskud til ungdomsformål. Bekendtgørelsen er optrykt som bilag.
Der ydes driftstilskud til landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer i Danmark. Der kan ydes indslusningstilskud til landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer i Danmark, som ikke opfylder kriterierne for at opnå ordinært driftstilskud. Ligeledes kan ydes refusion af internationale udgifter og initiativstøtte til nye aktiviteter for og med børn eller unge.
4. Tipsungdomsnævnets tilsyn med Dansk Ungdoms Fællesråd
Tipsungdomsnævnet fører tilsyn med, at Dansk Ungdoms Fællesråd følger de i tilskudsbekendtgørelsen fastsatte regler for fordeling af ydelser og tilskud til ungdomsorganisationerne. Tipsungdomsnævnet fører endvidere tilsyn med Dansk Ungdoms Fællesråd i relation til de tipsmidler, som Dansk Ungdoms Fællesråd modtager.
Tilsynsvirksomheden består primært i en nærmere gennemgang af Dansk Ungdoms Fællesråds budget samt årsregnskab med henblik på en vurdering af, hvorvidt Dansk Ungdoms Fællesråds aktiviteter er inden for Dansk Ungdoms Fællesråds formålsparagraf. Tipsungdomsnævnet kan, hvis det undtagelsesvis skønner det nødvendigt, fastsætte størrelsen af det beløb, som Dansk Ungdoms Fællesråd kan anvende til administration og fordeling af tipsmidlerne og til varetagelse af opgaver af fælles interesse for sine medlemsorganisationer.
Dansk Ungdoms Fællesråd har i 2017 foretaget såvel eksterne som interne revisionskontroller vedrørende udvalgte ungdomsorganisationers ansøgningsgrundlag. Tipsungdomsnævnet har gennemgået disse revisionskontroller og behandlet rapporterne i tilknytning hertil på sine møder. Alle revisionsrapporter var tilfredsstillende og gav ikke Tipsungdomsnævnet anledning til bemærkninger, idet Tipsungdomsnævnet i flere tilfælde er fremkommet med anbefalinger til Dansk Ungdoms Fællesråd.
Tipsungdomsnævnets kontrol af Dansk Ungdoms Fællesråd har ikke i 2017 givet anledning til kritik. Dette gælder såvel sagsbehandlingen, budgettet for 2018 som Dansk Ungdoms Fællesråds overholdelse af forvaltningsloven m.m.
Tipsungdomsnævnet har endvidere i 2017 behandlet 36 dispensationsansøgninger, jf. tilskudsbekendtgørelsens § 47, og to anmodninger om særaftaler, jf. tilskudsbekendtgørelsens § 41. Tipsungdomsnævnet har imødekommet alle dispensationsansøgninger og særaftaler.
5. Klagesager
Tipsungdomsnævnet har i 2017 alene afgjort en klagesag. Sagen var indbragt i 2016 og vedrørte reduktion af bevilling. Tipsungdomsnævnet stadfæstede Dansk Ungdoms Fællesråds afgørelse.
Tipsungdomsnævnet har i 2017 modtaget i alt ti nye klagesager, der alle er modtaget december måned. Det forholdsvis store antal klagesager er begrundet i ændringen af reglerne for tildeling, og Tipsungdomsnævnet får således i 2018 mulighed for at tage stilling til den fordeling af midler og indplacering af medlemsorganisationer som Dansk Ungdoms Fællesråd har vedtaget i 2018.
Klager over Dansk Ungdoms Fællesråds afgørelse skal indbringes for Tipsungdomsnævnet senest fire uger regnet fra dateringen af den pågældende afgørelse. I henhold til praksis lægges det til grund, at klager har modtaget Dansk Ungdoms Fællesråds afgørelse dagen efter afgørelsens datering, idet Tipsungdomsnævnet samtidig lægger til grund, at brevet afsendes fra Dansk Ungdoms Fællesråd samme dag, som brevet dateres.
Senest fire uger fra modtagelsen af klagen betyder således, at klagen skal være hos Tipsungdomsnævnet inden for normal kontortid, senest på selve fire ugers-dagen fra modtagelsen af afgørelsen. Klager, som modtages på fire ugers-dagen efter normal kontortid, betragtes som indleveret for sent.
Klager har bevisbyrden for, at klagen er indbragt rettidigt. Tipsungdomsnævnets formand har dog i et enkelt tilfælde dispenseret fra klagefristen, da der var tale om en ganske kort overskridelse af fristen, og da der i øvrigt ikke var modstridende hensyn.
På Tipsungdomsnævnets hjemmeside (www.tipsungdomsnaevnet.dk) kan færdigbehandlede klagesager ses.
6. Dansk Ungdoms Fællesråds fordelingsregnskab
Dansk Ungdoms Fællesråd har i perioden 1. januar til 31. december 2017 bevilget driftstilskud til 73 organisationer. Som bilag til årsberetningen er optrykt en oversigt over, hvilke organisationer Dansk Ungdoms Fællesråd har bevilget driftstilskud samt størrelsen af de bevilgede tilskud.
I øvrigt henvises til Dansk Ungdoms Fællesråds hjemmeside www.duf.dk, hvor der kan læses nærmere om driftstilskud, anlægstilskud og initiativstøtte ydet i 2017.
7. Tipsungdomsnævnets regnskab og budget
Tipsungdomsnævnet har i 2017 haft udgifter på 722.130 kr. Heraf udgjorde vederlag til nævnsmedlemmerne 132.197 kr. og sekretariatsassistance, inkl. moms, udgjorde 550.000 kr. Årsregnskabet 2017 er vedhæftet som bilag.
Tipsungdomsnævnets budget 2018 er på 700.000 kr., og er vedhæftet som bilag.
8. Sekretariatet
Sekretariatsfunktionen for Tipsungdomsnævnet varetages af DLA Piper Denmark Advokatpartnerselskab (tidligere Lett Advokatpartnerselskab), Rådhuspladsen 4, 1550 København V, i henhold til kontrakt med Tipsungdomsnævnet.
København, 12. marts 2018
Linda Nielsen Niels Thorning Villadsen Kurt Willumsen
Formand